Dit leuke stuk is door een enthousiaste klant van ons geschreven. We delen dit graag met je:
Al 2 jaar ligt-ie binnen, onze Legend. Een houten Petersson, gebouwd in 1927. De oorspronkelijke 2 cylinder Wickström benzine motor bleek niet betrouwbaar, dus we hebben een tijd zitten dubben over: “wat nu?”.
Afgelopen nazomer (’22) hebben we besloten de benzinemotor te vervangen voor een elektro-motor. Ook met het oog op de regels die in Amsterdam ergens in de komende tijd gaan gelden (geen fossiel meer). Links en rechts hebben we ons geïnformeerd over de mogelijkheden en onmogelijkheden van elektrificatie. Natuurlijk was daarbij een kostenplaatje ook belangrijk. Ik had er wel al op gerekend dat we ergens rond € 11.000,- á € 13.000,- zouden uitkomen. Daarbij rekening houdend met de maat van de boot en de verwachtingen die je hebt met betrekking tot vaargedrag.
Aanbieders
Er is van alles langsgekomen. Van mogelijk complete pakketten om het – eventueel – zelf te doen, tot volledig geïntegreerde oplossingen. We hebben gedacht aan: Hollex (pakket); Bellmarine – relatief zwaar/industrieel; KrautlerWad – Oostenrijkse aanbieder; Torqueedo – saildrive / BB-motoren; AquaMot – Europese producent; GreenMarine – inboard specialist; WaterWorld – sloep-specialist. Alle aanbieders zijn voor de pleziervaart relatief kort op de markt. Vaak een jaar of tien, maar hebben veelal langere ervaring in “elektrisch-op-het-water”. Verder heb ik veel informatie gehaald uit E-Varen Magazine (AK Maritime Service) — on-line aan te vragen.
Waar inbouwen?
Naast de kosten was ook niet onbelangrijk waar we het elektrificeren konden laten doen; hoe moet de boot er naar toe? Wat voor ‘hassel’ is het om ‘m even naar Noord- of Oost-Nederland te brengen? Niet geheel toevallig blijkt er vlakbij een specialist te zitten: e-Werf, tegenover DeSchinkel op de lokatie van (voormalige) Jachtwerf DeHoop.
Motor / accu capaciteit
Maar wat ga je dan inbouwen? Dat is mede afhankelijk van: hoe lang wil je varen? Hoe hard wil je varen? Hoeveel inbouw-ruimte heb je (zowel voor de motor als voor de accu’s)? “De Stille Boot” heeft online een stappenplan om daarover een idee te krijgen. In onze situatie heb ik in eerste instantie zitten dubben tussen 4/4,5 Kwh en 7,5/8,5 Kwh. Voor de slanke Petersson zou de kleinere maat op zich voldoende kunnen zijn, maar zou je “just-in-case” weinig over hebben. Dus hebben wij voor de iets zwaardere variant gekozen. Wat betreft de accu’s was er eigenlijk maar een keuze, namelijk lithium. De reden daarvoor is simpel. Met klassieke accu’s zouden we zo’n 400 kilo accu aan boord moeten hebben om een kleine dag te kunnen varen. Met lithium geven 2 accu’s á 5 tot 6 Kwh van bij elkaar zo’n 60 kilo een vergelijkbare capaciteit. Jammer is alleen dat de lithium accu’s zo’n € 2.500,- per stuk kosten. . . . . . en dat zijn niets eens de meest kostbare.
In de afgelopen tweede helft van april is nu bij onze Petersson een WaterWorld 7,5 Kwh elektromotor ingebouwd in combinatie met een custombuild e-Werf lithium accupakket van 10 Kwh totaal. Daarmee kunnen we op kruis-snelheid (6 km/u) zo’n 8 tot 10 uur varen.
Ervaringen
Maandag 8 mei hebben we voor het eerst gevaren en het is een genot om zonder gepruttel over het Nieuwe Meer te gaan; je hoort zelfs aan boord de vogels in het bos.
Je kunt op het display aflezen hoeveel stroom je gebruikt en hoe lang je met de beschikbare accu-capaciteit nog kunt varen. We hebben gemerkt dat je met “gewoon” varen zo’n 600 á 1000 watt gebruikt, met andere woorden zo’n 10 uur kunt varen. Als je echter op topsnelheid gaat varen — en dan trek je zelfs met een smalle Petersson een forse hekgolf — gebruik je veel en veel meer en ben je in een uur door je accu-inhoud heen. . . .
We kijken er naar uit om met de boot ook langer weg te gaan. Friesland? Zuid Holland? De Linge en wellicht verder?
Hank Smits / Jacqueline Wolf
Verschillende foto-bijschriften:
1. Zomer 2020 – voor het eerst te water bij De Hoop
2. In de Loods – voorjaar 2023, onderzijde nieuwe anti-fouling
3. Passen en meten – hoe kan de elektromotor erin
4. Accu passen – SB en BB in de zijbanken
5. Laatste loodjes – afmonteren
6. Klaar – alles in / onder de oorspronkelijke motorbun
7. Volle glorie – 8 mei bij De Schinkel