Garcia 45 Exploration | Shaman (hybrid)

Bootnaam
Garcia 45 Exploration | Shaman (hybrid)
Afmeting LxBxH
45″
Bouwjaar
2016
Soort project
Hybride ombouw
Status
afgerond

Motorisering: Volvo Penta D2-75 / Combi EPS Hybrid 25kW
Accupakket:7 x E-WERF LiFePO4 48|100 totaal 35kWh
Laden omvormen: Victron Multiplus II 48|5000
Integratie NMEA middels Victron Cerbo GX - Monitoring over B&G MFD's
Walstroom 2x 16A
Besturing: Dubbele stuurpositie (buiten en binnen)
Overige: Volledig systeem zwevend en corrosiebestendig toegepast
Demontabel en gemakkelijk te servicen.

Hybride aandrijflijn in een Garcia 45 Exploration: een uniek project

Afgelopen voorjaar kregen wij een bijzonder verzoek: het installeren van een hybride aandrijflijn in een bestaand zeiljacht. En niet zomaar een zeiljacht, maar een Garcia 45 Exploration. Dit project was een mooie uitdaging vanwege de technische complexiteit en de beperkte ruimte aan boord van dit luxe jacht. In dit verslag delen we onze aanpak, de obstakels die we hebben overwonnen en de uiteindelijke resultaten van dit innovatieve project.

Eerste stap: Het ontwerpen van de hybride aandrijflijn

Na de eerste bespreking met de klant zijn we snel aan de slag gegaan met het uitwerken van een technisch voorstel. Ons doel was om een efficiënte en betrouwbare hybride aandrijflijn te ontwerpen die zowel krachtig als flexibel zou zijn voor langere reizen. De eerste versie van ons voorstel stond al snel op papier, maar we wisten dat we het ontwerp alleen konden valideren door het schip zelf te bekijken.

Het schip, de Garcia 45 Exploration, lag op dat moment afgemeerd in een dorpje vlakbij Barcelona. Om de mogelijkheden van het ontwerp te onderzoeken, is Olivier naar Spanje gevlogen om de boot grondig te inspecteren. In nauwe samenwerking met Combi EPS, een specialist op het gebied van hybride systemen, werd besloten dat een 25 kW hybride motor gemonteerd moest worden op een stand-alone frame, direct achter de elektromotor. Dit ontwerp zou niet alleen zorgen voor de aandrijving, maar ook dienen als een krachtbron voor het opwekken van energie tijdens langere reizen.

Technische uitdagingen en innovatieve oplossingen

Twee maanden na het initiële ontwerp arriveerde de Shaman, zoals het schip heet, in Amsterdam. We begonnen meteen met de installatie van het systeem. Hoewel we vooraf een gedetailleerd plan hadden opgesteld, bleek al snel dat de beperkte ruimte aan boord meer uitdagingen met zich meebracht dan verwacht. Om dit zeiljacht klaar te maken voor lange reizen en het hybride systeem volledig geïntegreerd te krijgen, moesten we creatieve oplossingen bedenken.

De grootste uitdaging was het plaatsen van het grote accupakket. Ondanks het feit dat de Garcia 45 Exploration een groot zeiljacht is, blijft de beschikbare ruimte beperkt, zeker in de machinekamer en andere technische ruimtes. Om dit op te lossen, hebben we het hele systeem zo ontworpen dat het volledig demontabel is. Dit zorgt ervoor dat alle onderdelen, zoals de accu’s en motorcomponenten, makkelijk bereikbaar zijn voor onderhoud of bij calamiteiten.

Daarnaast hebben we de hybride motor zo gemonteerd dat deze overal ter wereld eenvoudig kan worden verwijderd met een minimum aan gereedschap. Dit is een belangrijk voordeel voor de klant, aangezien het onderhoud hierdoor sneller en efficiënter kan plaatsvinden, ongeacht de locatie van het schip. We hebben zelfs nagedacht over details zoals de aandrijfriemen. Deze zijn zo geplaatst dat ze snel vervangen kunnen worden, zonder dat de hele motor losgemaakt hoeft te worden.

Gebruiksvriendelijke installatie voor wereldwijde toepassing

Het doel van dit project was niet alleen het creëren van een krachtig hybride systeem, maar ook om het zo praktisch en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor de zeiler. De Garcia 45 Exploration is een zeiljacht dat ontworpen is voor lange afstanden en avontuurlijke reizen. Het hybride systeem moest daarom niet alleen betrouwbaar zijn, maar ook eenvoudig te onderhouden, zelfs in afgelegen gebieden.

Door het systeem modulair te maken, hebben we ervoor gezorgd dat de eigenaar van de Shaman altijd toegang heeft tot de belangrijkste onderdelen van de aandrijflijn, zoals de motor, de asafdichting en de tanks. Ook kunnen eventuele reparaties of vervangingen snel uitgevoerd worden met minimale stilstand. Dit geeft de eigenaar extra gemoedsrust tijdens lange reizen over zee.

Eerste testen en positieve feedback

Na de installatie hebben we het systeem uitvoerig getest. De Shaman heeft inmiddels al de nodige zeemijlen afgelegd, en de eerste reacties zijn zeer positief. Het hybride systeem functioneert zoals gepland en biedt niet alleen betrouwbare aandrijving, maar ook een stabiele bron van energie, wat cruciaal is voor lange reizen.

De eigenaar van de Shaman heeft ons laten weten zeer tevreden te zijn met de prestaties van het nieuwe systeem. De combinatie van de elektromotor en de hybride motor biedt flexibiliteit en maakt het mogelijk om het schip efficiënt te laten zeilen, zelfs onder moeilijke omstandigheden. We hebben inmiddels een apart bericht geschreven waarin we de ervaringen met het motorzeilen en de feedback van de eigenaar verder toelichten. Dit bericht kan je hier nalezen.

Conclusie

Het installeren van een hybride aandrijflijn in de Garcia 45 Exploration was een uitdagend en lonend project. We hebben niet alleen een innovatief en krachtig systeem weten te ontwerpen, maar ook een oplossing die praktisch en gebruiksvriendelijk is voor lange reizen over zee. Door de nauwe samenwerking met Combi EPS en ons ervaren team konden we de technische uitdagingen overwinnen en een succesvol resultaat leveren.

Dit project toont aan dat de combinatie van duurzame technologie en hoogwaardige engineering oplossingen kan bieden voor zelfs de meest complexe maritieme installaties. We kijken ernaar uit om in de toekomst meer van dit soort unieke projecten aan te nemen en onze expertise verder te ontwikkelen in de wereld van hybride aandrijfsystemen voor zeiljachten.

Meer informatie over Combi EPS

Meer informatie over Garcia 

×

Hallo!

 

× kom direct in contact!