Ga naar de inhoud

Recente blogs

Elektrisch varen in Amsterdam

Elektrisch varen in Amsterdam

Elektrisch varen in Amsterdam: verplichting, kosten en oplaadmogelijkheden

In Amsterdam groeit de belangstelling voor elektrisch varen snel. De stad investeert fors in een schonere en stillere leefomgeving en maakt daarom duidelijke keuzes voor de toekomst. Veel watersporters vragen zich af wat dit concreet betekent: vanaf wanneer wordt elektrisch varen verplicht, in welke zones gelden de regels, wat kost een ombouw naar elektrisch en waar kun je straks laden? In dit artikel zetten we de belangrijkste punten helder op een rij en helpen we je op weg richting een emissievrije manier van varen.

Wanneer wordt elektrisch varen verplicht in Amsterdam?

Amsterdam voert per 1 april 2025 een uitstootvrije zone in voor pleziervaartuigen in het centrum. Dit betekent dat boten die varen op verbrandingsmotoren dan niet langer welkom zijn binnen het aangewezen gebied. Alleen schepen die volledig elektrisch varen, waterstof gebruiken of op spierkracht varen mogen het centrum dan nog in. Het naar verwachting grootste deel van de binnenstad, inclusief de wateren binnen de Singelgracht, valt binnen deze zone.

Voor eigenaren die nog een ouder vignet hebben, geldt een beperkte overgangsperiode. Ook die loopt echter snel af. Wie in het centrum van Amsterdam wil blijven varen, doet er verstandig aan om tijdig actie te ondernemen. Rond 2030 breidt de uitstootvrije verplichting zich bovendien uit naar het gehele Amsterdamse stadsgebied. Daarmee wordt elektrisch varen de standaard voor alle typen schepen, van kleine sloepen en zeiljachten tot grotere motorboten en rondvaartboten.

Voor veel booteigenaren betekent dit dat de keuze voor elektrisch varen niet alleen duurzaam en comfortabel is, maar ook noodzakelijk om in de toekomst toegang te houden tot de Amsterdamse wateren.

Wat kost de ombouw van je boot naar elektrisch?

De kosten voor een ombouw variëren sterk per type boot, de gewenste actieradius en de configuratie van motor en accu. Een kleinere sloep van zes tot acht meter kan in veel gevallen worden omgebouwd voor bedragen vanaf ongeveer tien tot achttienduizend euro. Grotere sloepen van acht tot tien meter vallen vaak in de categorie vijftien tot vijfentwintigduizend euro.

Zeiljachten tussen zes en twaalf meter hebben doorgaans een bredere bandbreedte, vaak tussen de twaalf- en dertigduizend euro, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de gewenste vaartijd op de motor. Voor motorboten van tien tot twaalf meter ligt de investering hoger; bedragen tussen de vijfentwintig en vijfenveertigduizend euro zijn gangbaar. Grotere schepen, zoals rondvaartboten, vereisen zwaardere aandrijflijnen en grotere accupakketten. Hiervoor beginnen de kosten vaak rond de veertigduizend euro en kunnen ze oplopen tot ver boven de honderdduizend euro.

De uiteindelijke prijs wordt vooral bepaald door de maat van het accupakket, de benodigde motor, de bestaande staat van het schip en eventuele werkzaamheden aan de techniek aan boord. Maatwerk speelt hierbij een grote rol. Denk aan het aanpassen van de schroefas, het integreren van een nieuw 48V-systeem of het vervangen van een loodzuur huishoudbank door lithium. Hoewel een elektrische ombouw een investering is, profiteer je van veel lagere gebruikskosten, stilte aan boord en een toekomstbestendige installatie.

Wie wil weten wat voor zijn of haar boot mogelijk is, kan een technische beoordeling laten uitvoeren. Een inspectie geeft snel inzicht in de kosten, benodigde onderdelen en de meest geschikte configuratie. Liever zelf ombouwen? Kijk bij Bootombouwen.nl voor de opties.

U kunt ook onze configurator gebruiken voor een inschatting van de kosten voor een ombouw naar een elektrische aandrijving.

Waar kun je elektrisch laden in Amsterdam?

Amsterdam werkt hard aan het uitbreiden van de laadinfrastructuur voor elektrisch varen. Op dit moment zijn er laadpunten beschikbaar in jachthavens en op meerdere locaties langs het water, en dit aantal groeit snel. De komende jaren worden honderden nieuwe laadpunten geplaatst, variërend van standaard walstroom tot speciale laadzuilen voor maritiem gebruik.

Zie de website van de gemeente voor een actueel overzicht.

Veel jachthavens beschikken al over betrouwbare walstroomvoorzieningen. Voor veel booteigenaren met uitneembare accu’s is het zelfs mogelijk om thuis te laden met een geschikte lader op een regulier stopcontact. Dit geldt vooral voor kleinere sloepen en zeilboten die met een relatief compact accupakket varen.

Voor grotere systemen zijn zwaardere laadpunten nodig. Deze komen steeds vaker beschikbaar bij havens die inspelen op de vraag naar elektrisch varen. Ook op strategische plekken langs grachten en vaarroutes worden nieuwe laadmogelijkheden ontwikkeld. Hierdoor kun je steeds meer rekenen op een stabiel netwerk van laadpunten in de stad.

Wie elektrisch wil gaan varen, doet er goed aan te controleren welke opties beschikbaar zijn in de eigen haven of ligplaats. Veel havens breiden hun voorzieningen momenteel uit, vaak in samenwerking met maritieme installateurs. De verwachting is dat elektrisch laden net zo vanzelfsprekend wordt als het laden van een elektrische auto.

Klaar voor de overstap naar elektrisch varen in Amsterdam?

Elektrisch varen wordt snel de nieuwe norm in Amsterdam. De combinatie van regelgeving, betere techniek, lagere onderhoudskosten en meer laadmogelijkheden maakt de overstap steeds aantrekkelijker. Voor wie een bestaande boot wil behouden, biedt ombouw een duurzame en toekomstbestendige oplossing. Een eerste stap is altijd een goed technisch advies en een heldere offerte, zodat je precies weet wat je kunt verwachten.

Elektrisch varen betekent stille tochten door de stad, geen uitstoot, minder onderhoud en de zekerheid dat je ook in de toekomst toegang hebt tot de Amsterdamse wateren. Wie tijdig begint met oriënteren, profiteert van de mooiste kant van elektrisch varen.

Lees meer
E-WERF Amsterdam | uw partner voor elektrische scheepsinstallaties in de beroepsvaart

E-WERF Amsterdam | uw partner voor elektrische scheepsinstallaties in de beroepsvaart

Elektrische scheepsinstallaties in de beroepsvaart

E-WERF is een scheepswerf aan de Nieuwe Meer in Amsterdam, gespecialiseerd in elektrische en hybride aandrijvingen. Sinds onze start in 2016 hebben wij ruim vierhonderd boten in het particuliere segment elektrisch gemaakt. Daarnaast zijn wij inmiddels een geruime tijd actief in de beroepsvaart, waar wij sinds een jaar of twee ook projecten uitvoeren volgens de ES-TRIN-richtlijnen.

Onze werkzaamheden omvatten onder meer:

  • onderhoud en service aan elektrische installaties;
  • het oplossen van storingen;
  • ombouw van diesel naar elektrisch, inclusief begeleiding van ontwerp tot uitvoering;
  • afbouw van casco’s;
  • ontwikkeling en bouw van nieuwe schepen.

Onderhoud en service aan elektrische installaties

Goed onderhoud voorkomt uitval. Bij E-WERF voeren we grondige servicebeurten uit aan elektrische en hybride installaties voor beroepsvaartuigen. We controleren systemen op slijtage, vervangen componenten waar nodig en houden installaties in topconditie. Door regelmatige inspectie verlengen we de levensduur van uw installatie en voorkomt u kostbare stilstand. Alles gebeurt snel, vakkundig en volgens de hoogste kwaliteitsnormen. Ook kunnen wij lak en timmerwerkzaamheden uitvoeren aan uw schip.

Storing verhelpen, op locatie of bij ons op de werf

Een storing kan onverwachts ontstaan. Wij zorgen dat u snel weer kunt varen. In de regio Amsterdam proberen wij altijd een storing zo snel mogelijk op locatie op te lossen. Dankzij monitoring op afstand kunnen we sommige storingen zelfs op afstand signaleren en begeleiden. Ons doel: minimale uitvaltijd, maximale betrouwbaarheid.

Ombouw van diesel naar elektrisch (volgens ES-TRIN)

E-WERF is gespecialiseerd in het volledig elektrisch maken van beroepsvaartuigen. We verzorgen het hele traject: van het technisch ontwerp tot en met de inbouw, testen en certificering. Iedere installatie wordt op maat ontworpen, afgestemd op het gebruiksprofiel van het schip en altijd volgens de ES-TRIN-normering. U ontvangt deskundige begeleiding en heldere communicatie in elke fase van het project. We leveren bewezen kwaliteit, met korte doorlooptijden en volledige projectbeheersing.

Nieuwbouw en afbouw van casco’s

Of het nu gaat om de afbouw van een casco of de bouw van een nieuw elektrisch schip, wij leveren maatwerk met oog voor detail. We bouwen schepen compleet af in eigen huis, van installatiewerk tot timmerafbouw. Voor nieuwbouwprojecten integreren we elektrische systemen vanaf de ontwerpfase, afgestemd op uw wensen en vaardoelen. Wij zorgen dat alles, van energievoorziening tot boordapparatuur, naadloos samenwerkt. Efficiënt uitgevoerd, zonder in te leveren op vakmanschap of betrouwbaarheid.

Op onze werf aan de Nieuwe Meer kunnen wij schepen tot zes ton takelen en hellingen tot 3,5 meter breed. De maximale lengte op deze locatie is veertien meter. Voor grotere schepen beschikken wij over uitwijklocaties in de omgeving en kunnen wij ook op locatie bij andere werven werken. Wij merken dat veel reders ons al kennen uit de particuliere markt, maar nog niet weten dat wij ook actief zijn voor de beroepsvaart. Wij maken ons daarom graag bij u bekend. U bent van harte welkom om eens bij ons op de werf langs te komen, maar wij komen desgewenst ook graag bij u langs om onszelf voor te stellen.

We hopen u snel eens te spreken. Olivier Venema | E-WERF Amsterdam

+31 6 54 713 421

Lees meer
Victron Energy prijst E-WERF in internationale blogpost

Victron Energy prijst E-WERF in internationale blogpost

Trots nieuws! In een uitgebreid artikel op hun wereldwijde blog zet Victron Energy, toonaangevend leverancier van elektrische energie-oplossingen, E-WERF in de schijnwerpers. In de blog Whisper Quiet Cruising beschrijft Victron hoe E-WERF elektrische aandrijvingen op topniveau realiseert – stil, krachtig en volledig maatwerk

Whisper quiet cruising

The Diesel to Electric Transformation

When we were designing the Boat Page on our GX touch screen displays we received generous help from Olivier Venema, founder of E-WERF – the Dutch specialist in water craft electric propulsion systems. The GX Boat Page is a dedicated display designed for electric or hybrid boats showing battery, engine RPM, and electric drive information all in one place.

We got to know Olivier well, and to admire the work he does, so this week we’d like to share with you some of the expertise he has acquired during more than 350 boat conversions from Diesel to Electric propulsion.

Over to Olivier…!

Electric propulsion systems for private craft

“…Our interest in electric boating began in 2014 when we restored our very first lifeboat. We rebuilt her from the hull up and didn’t want to put a diesel engine back in.

Around that time the first consumer-grade electric motors were becoming available. Before then only industrial motors for working craft were manufactured – but demand from private boat owners saw the development of compact, reliable and affordable electric propulsion drives.

On her maiden voyage it immediately became clear that electric propulsion would one day become the new standard for sloops. It felt like an evolution. From that conviction E-WERF was born to help boat owners convert their vessel from diesel to electric power.

Gentleman’s launch – Intermezzo

What happens during conversion?

Here’s a simple outline of the process: The boat is lifted from the water and the entire diesel system, including engine, fuel tanks, starter batteries, exhaust and associated piping, is removed. We then install a purpose-built electric propulsion system: a light, powerful electric motor; an energy-dense lithium battery bank; and a tailored charging and inverter setup. All 12 V and 24 V onboard circuits – and 230 V circuits where required – are integrated so that lighting, pumps and appliances continue to work exactly as before. Cooling is handled with a heat-exchanger system, often making use of the boat’s existing seawater intake or repurposing the former exhaust outlet. Depending on the project we also use direct raw-water cooling or keel cooling, and for relatively small motors air cooling is sometimes the preferred method. After careful testing and calibration, the boat is relaunched as a quiet, clean, and highly responsive electric craft.

 

E-WERF

Since those beginnings we have converted or re-equipped almost four hundred boats with new electrical systems, ranging from small sloops of around 7 metres (23 feet) and modest displacement to large sailing yachts up to around 18 metres (60 feet). We provide everything: shore power connections, electric propulsion and battery banks, right through to complete integrations with onboard electrical and control systems. During each project we aim for bespoke solutions and top quality, so that after delivery the vessel not only runs perfectly on electric power, but all other onboard systems continue to work exactly as the owner expects.

 

A good example is Donna, an aluminium lifeboat built in 1961 and fully restored in 2025. She once served as a robust postal boat along the Scandinavian coast, but when we found her she was weathered and bare. From the hull up we restored Donna with great care and attention to detail. Old through-hull apertures were permanently welded shut, the hull was coated with epoxy inside and out – to ensure decades of protection – and then she was professionally painted to provide an elegant finish.

The interior was designed to be both practical and beautiful, with mahogany-varnished benches aligned fore-and-aft and made removable so that everything can be taken out within two hours for cleaning, varnishing, or maintenance.

 

Under the deck sits a 10 kW liquid-cooled electric motor from Combi EPS with a heat exchanger. Everything is networked via NMEA2000. We installed an Ekrano GX communication device which has a touch-screen display so that all motor data can be viewed live. The 400 Ah net battery bank provides around ten to twelve hours of trouble-free cruising. The charging and inverter system is a Quattro 48/5000, adjustable via the Ekrano display. Whether the boat is docked at a harbour offering 16A shore power, or plugged into a small household outlet, charging is always possible. This integration of Victron components ensures seamless operation and full on board monitoring – and even remote monitoring using the Victron Remote Management platform – VRM.

Donna is privately owned and used for family cruising and day trips where her silent running and long range of about ten to twelve hours at typical speeds make her ideal for relaxed outings.

 

Commercial Tour Boat

A completely different project involved a large tour boat operating in Amsterdam. Originally powered by a heavy six-cylinder diesel engine, we removed the diesel and installed a 1500 Ah battery bank together with a 20 kW liquid-cooled electric motor. Charging is provided by three parallel-connected MultiPlus II 5000 units, allowing fast three-phase charging from shore power. It’s also possible to charge from a single MultiPlus II unit using a standard household outlet if a three-phase power supply is not available. An Ekrano GX device manages system communication and a 4G/LTE provides engineering access to the set up from anywhere – using VRM.

 

This solution makes powerful, silent, and flexible operation possible even on routes where three-phase shore power cannot be found.

How much does it cost to upgrade to electric propulsion?

From a financial point of view, a smaller electric conversion typically starts around €13.500 (US$16,000) while larger or more complex installations are quoted individually depending on battery size, motor power and onboard integrations. Although an electric installation can be a higher initial investment than a simple diesel swap, the long-term advantages—minimal maintenance, lower running costs, and the ability to enter emission- or noise-restricted waters —make electric propulsion the smart choice for many owners. And above all else, it’s so much more relaxing!

Feedback

We are proud to receive customer reviews – such as:  “Here they really know what they’re doing. The boat and motor are in top condition and the team is always reachable and calls back promptly;” and: “The best products and services come from passionate people. E-WERF is client-focused, hands-on, practical and sticks to budget. Now we cruise the Frisian lakes in complete silence.

 

Our customers value the comfort of silent, vibration-free cruising and the absence of diesel fumes. Many also enjoy freedoms which diesel simply can’t offer – from whisper-quiet evening trips through Amsterdam’s canals to unrestricted access to protected natural waters and marinas that ban internal-combustion engines.

E-WERF has also played an active role in the development of Victron Energy’s Boat Pageavailable on GX communication user-interface displays. We collected and shared market feedback about what boat owners need to see, built test setups, and worked with a range of motor manufacturers to ensure the system displays all the relevant data. In every installation where the motor supplier is Victron-compatible, we make sure the integration is complete and fully functional.

 

A word from Victron Energy

It’s a great gift for Victron to have found a partner in E-WERF who has supported our R&D work with dedication and enthusiasm throughout the entire development cycle of this new feature. From the initial concept to gathering requirements and validating the design drafts, E-WERF have supported us with their expertise in electric propulsion. We were also able to benefit from their trade network, which put us in touch with numerous propulsion manufacturers and enabled us to conduct integration tests on real vessels. Their years of experience in the electric boating market and the hands-on mentality of Olivier and his team contributed significantly to the success of the new Boat page and and we look forward to continuing to staying in close contact and learning from their experiences in the field.

Olivier Venema Working at this high-level, both technically and in terms of finish, comes naturally to us. We care about every detail, from the underwater hull to the final cable. And it is especially rewarding to be involved, as a relatively small yard, in the innovation process of a major international company like Victron Energy. That collaboration makes our work not only technically challenging, but also genuinely enjoyable.
Lees meer
Waarom we bij E-WERF kiezen voor kwaliteit

Waarom we bij E-WERF kiezen voor kwaliteit

Kwaliteit is een keuze

Als je overweegt om je boot om te bouwen naar elektrisch varen, dan wil je dat het in één keer goed gebeurt. Geen verrassingen achteraf, geen compromissen met kwaliteit, maar gewoon een systeem waar je op kunt vertrouwen. Bij E-WERF begrijpen we dat. En juist daarom doen we het nét even anders.

We merken dat er steeds meer aanbieders op de markt komen die elektrisch varen ‘snel en goedkoop’ beloven. Op zich is daar niets mis mee — het maakt de drempel om elektrisch te gaan varen lager, en dat juichen we alleen maar toe. Maar er is ook een keerzijde: lage prijzen gaan vaak hand in hand met concessies. Aan de gebruikte materialen, aan de installatiekwaliteit, of simpelweg aan de tijd die voor een goede inbouw nodig is.

Bij E-WERF kiezen we daar bewust niet voor. Wij werken volgens professionele standaarden die ook in de beroepsvaart gelden. Denk aan ESTRIN, NEN en ISO-normen. Die kennis en ervaring nemen we mee in alles wat we doen — ook voor particuliere klanten. Want of je nu met je gezin door de grachten vaart of met een rondvaartboot passagiers vervoert: veiligheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid moeten altijd voorop staan.

Onze systemen zijn volledig plug-and-play, dankzij onze eigen Sailconnect-techniek. Maar dat betekent niet dat we alles op afstand doen. Integendeel: we halen de boot uit het water, inspecteren het onderwaterschip, controleren de schroef en schroefas, en maken waar nodig huiddoorvoeren dicht. Alles wordt netjes en zorgvuldig geïnstalleerd. Ook het bestaande 12V-systeem nemen we mee, zodat alle functies aan boord – van verlichting tot bilgepomp – na de ombouw exact zo werken als je gewend bent. Alleen dan stiller, schoner en met veel minder onderhoud.

We zijn er trots op dat klanten ons waarderen om onze zorgvuldigheid. We krijgen vaak te horen dat mensen verrast zijn door hoe doordacht en netjes alles is afgewerkt. En dat is voor ons heel normaal. Bij E-WERF is het pas goed als het écht goed is. Geen half werk, geen open eindjes.

En die service stopt niet zodra de boot weer in het water ligt. We blijven beschikbaar voor vragen, onderhoud of uitbreiding. We denken mee als je je boot wilt aanpassen of verbeteren. We noemen dat geen "after-sales", maar gewoon hoe wij werken.

Waarom zijn we dan soms duurder dan anderen? Simpel: omdat we tijd nemen voor kwaliteit. Omdat we materialen kiezen die tegen een stootje kunnen. Omdat we een systeem bouwen dat niet alleen vandaag werkt, maar ook over tien jaar nog steeds betrouwbaar is. En omdat we onze afspraken nakomen. Geen verrassingen achteraf — het bedrag dat je bij ons afspreekt is ook echt het bedrag dat je betaalt.

We geloven dat elektrisch varen de toekomst heeft. Maar die toekomst moet wél goed gebouwd zijn. Niet met haastwerk en minimale installaties, maar met oplossingen waar je met een gerust hart mee het water op kunt. Oplossingen die passen bij jouw boot, jouw vaargebied en jouw gebruik.

Daarom kiezen we bij E-WERF voor kwaliteit. Omdat jij daar uiteindelijk het meeste aan hebt.

Lees meer
E-WERF en Bootombouwen op de Hiswa te Water 2025

E-WERF en Bootombouwen op de Hiswa te Water 2025

Van 3 tot en met 7 september 2025 vindt de Hiswa te Water plaats in de Bataviahaven in Lelystad. Dit grootste in-water boot­evenement van Europa is dé plek waar innovatie en vakmanschap samenkomen. E-WERF en Bootombouwen.nl zijn er trots op dit jaar aanwezig te zijn met een eigen stand op de bovenkade (KB82). Hier laten wij zien hoe wij de toekomst van varen vormgeven: elektrisch, hybride en altijd met het hoogste niveau van afwerking.

Onze kracht ligt in maatwerk. Wij geloven dat er voor iedere boot – groot of klein, sloep of jacht, beroepsvaartuig of plezierschip – een passende oplossing bestaat. Met ruim tien jaar ervaring in elektrisch en hybride varen, en een sterke basis als scheepswerf in Amsterdam, hebben wij een bewezen staat van dienst opgebouwd in zowel de particuliere als de beroepsvaart. Juist bij grotere schepen komt onze expertise volledig tot zijn recht. Wij zijn vertrouwd met complexe installaties en werken volgens de strengste normen, waaronder ES-TRIN, zodat ook in de beroepsvaart de veiligheid en betrouwbaarheid gewaarborgd zijn.

Tijdens de Hiswa te Water introduceren wij onze nieuwste innovaties. Bezoekers kunnen kennismaken met de zelfbouwsets met Sailconnect 10 en de gloednieuwe Sailconnect 20 – een productlancering die de mogelijkheden voor elektrisch varen verder vergroot. Deze sets combineren wij met hoogwaardige accusystemen en motoren van gerenommeerde merken als Vetus en Combi EPS. Voor wie flexibiliteit zoekt, tonen wij onze hybride oplossingen, en voor eigenaren van kleinere schepen presenteren wij een compacte portable installatie die elektrisch varen toegankelijk maakt zonder grote ingrepen.

E-WERF en Bootombouwen.nl onderscheiden zich niet alleen door technische kennis, maar ook door de manier waarop wij projecten uitvoeren. Afwerking staat bij ons centraal: ieder detail moet kloppen, van de bedrading tot de montage, zodat het eindresultaat naadloos aansluit bij de uitstraling van de boot. Onze plug-and-play oplossingen minimaliseren installatiefouten en zorgen dat onze klanten zonder zorgen het water op kunnen.

Wij nodigen alle bezoekers uit om langs te komen bij onze stand KB82. Ons team staat de hele week klaar om vragen te beantwoorden en samen te onderzoeken hoe elektrisch of hybride varen ook voor úw schip werkelijkheid kan worden. Of het nu gaat om een sloep, een jacht of een beroepsvaartuig: wij bewijzen dat de toekomst van varen stil, duurzaam en betrouwbaar is.

Wilt u ons bezoeken? Wij hebben een een gelimiteerd aantal kaarten beschikbaar. Neem contact met ons op voor de details.

Graag zie we u volgende week op de Bataviahaven in Lelystad!

Lees meer
Elektrische bootmotor kiezen

Elektrische bootmotor kiezen

Elektrische bootmotor kiezen? Dit moet je weten over motoren en aandrijfsystemen De overstap naar elektrisch varen begint vaak met een simpele vraag: welke motor heb ik nodig? Of je nu een sloep, zeilboot of werkboot bezit, een goede elektrische aandrijving maakt het verschil tussen ontspannen varen en frustratie op het water. Steeds meer mensen zoeken gericht naar termen als elektrische bootmotor, buitenboordmotor elektrisch of elektromotor voor boot kopen. Toch leidt zo'n zoekopdracht vaak naar een webshop, terwijl de keuze voor de juiste motor maatwerk is. In deze blog leggen we uit waar je op moet letten, welke merken relevant zijn, en waarom professioneel advies het verschil maakt.

Waarom de juiste elektrische motor belangrijk is

Een elektrische bootmotor moet afgestemd zijn op het type boot, het vaargebied en het gebruik. Wie af en toe een rondje door de grachten vaart, heeft iets anders nodig dan iemand die regelmatig langere tochten maakt of op open water vaart. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Vermogen (kW): Hoe groter je boot, hoe meer kracht je nodig hebt.
  • Type aandrijving: Inboard of buitenboordmotor? Elk heeft z’n voordelen.
  • Actieradius: Hoe ver wil je kunnen varen zonder tussentijds opladen?
  • Accu-capaciteit: De motor en het accupakket moeten goed op elkaar zijn afgestemd.
  • Gewicht en plaatsing: De motor moet passen in je boot en mag de balans niet verstoren.
Een verkeerde keuze leidt al snel tot tegenvallende prestaties, snellere slijtage of inefficiënt energiegebruik.

Buitenboordmotor of inboard elektromotor?

Wie zoekt op buitenboordmotor elektrisch vindt online talloze modellen. Deze motoren zijn relatief goedkoop, eenvoudig te monteren en vooral geschikt voor kleinere boten. Denk aan sloepen, rubberboten en lichtgewicht motorboten. Voordelen van een elektrische buitenboordmotor:
    • Eenvoudige montage
    • Licht en compact
    • Vaak direct leverbaar
Nadelen:
  • Minder vermogen dan inboardsystemen
  • Accu vaak los aan boord
  • Minder geschikt voor zwaardere boten
Voor grotere boten of intensiever gebruik is een inboard elektromotor vaak de betere keuze. Deze motor wordt ingebouwd in de romp en aangesloten op een vast accupakket. Het voordeel: krachtiger, efficiënter, en volledig geïntegreerd in het ontwerp van je boot.

Bekende merken in elektrische aandrijving

Bij E-WERF werken we met merken die zich hebben bewezen in de praktijk. Merknamen die je ook vaak ziet bij webshops, maar bij ons geleverd met vakkundige installatie en begeleiding:
  • Bellmarine: Nederlandse producent van krachtige en duurzame inboard motoren. Vooral populair bij grotere sloepen en motorjachten.
  • Torqeedo: Duits merk, pionier in elektrische buitenboordmotoren. Biedt ook inboard oplossingen en hybride systemen.
  • Vetus: Breed scala aan aandrijvingen, betrouwbaar en stil in gebruik. Veel gebruikt bij refits en hybride installaties.
  • Combi EPS: Volledig in Nederland ontwikkeld en gebouwd.
Deze merken leveren uitstekende producten, maar het succes van je installatie hangt af van het juiste ontwerp én de juiste inbouw. Dat is precies waar E-WERF zich onderscheidt. U kunt er ook voor kiezen om zélf uw boot om te bouwen. Kijk naar de kant en klaar pakketten op bootombouwen.nl

Waarom kiezen voor professionele installatie?

Je kunt een motor los kopen in een webshop, maar wie zelf gaat inbouwen loopt tegen de nodige uitdagingen aan. Denk aan:
  • Het bepalen van de juiste combinatie van motor en accu
  • Beveiliging en zekering van het elektrische systeem
  • Balans en gewichtverdeling aan boord
  • Aanpassingen aan besturing en bediening
Bij E-WERF starten we altijd met een analyse van je boot en vaargebruik. Op basis daarvan selecteren we het juiste systeem, zorgen we voor professionele plaatsing en kun je rekenen op ondersteuning en onderhoud. Zo weet je zeker dat alles klopt.

Zoek je op elektrische bootmotor? Denk breder.

Zoekwoorden als elektrische bootmotor kopen of elektrische buitenboordmotor brengen je vaak naar een digitale winkelmand. Maar een motor is geen kant-en-klaar product – het is een onderdeel van een compleet systeem. De kracht van E-WERF zit in de samenhang tussen advies, inbouw en service. Wij leveren geen doos met onderdelen, maar een werkend systeem op maat. Wil je weten wat er mogelijk is voor jouw boot? Gebruik onze configurator op www.e-werf.nl en krijg direct inzicht in het geschikte type motor en accupakket. Of neem contact op voor een persoonlijk gesprek met een van onze specialisten. Een elektrische aandrijving is pas echt slim als alles klopt. Daar zorgen wij voor.
Lees meer