De ombouw van de Zeester door E-WERF werd als zeer positief ervaren. Het team bestaat uit vier eerlijke en gemotiveerde vakmensen, Ze leren constant bij en streven naar het beste resultaat. Trots op hun werk, zichtbaar in het eindresultaat.
"Een dream-team!"
De Trewes Commodore is de opvolger van de Trewes I. De Commodore is 85 cm langer dan zijn voorganger en heeft een jachthek (achteroverhang) in plaats van een platgat. De boot heeft een forse voorsteven, mooi gevormde lijnen en een uitgebreide inrichting voor zijn grootte. Hoewel oorspronkelijk voor Nederlandse omstandigheden gebouwd, was er ook internationaal veel vraag naar.
De Trewes Commodore was direct een succes en paste perfect in het tijdsbeeld. Tegenwoordig zijn deze circa 40 jaar oude stalen jachten, vaak nog steeds uitgerust met een originele SABB Diesel, door liefhebbers met veel zorg gerestaureerd en in de vaart gehouden.
Alle krediet en lof gaat naar de vorige eigenaar, die de prachtige luxueuze houten constructie eigenhandig vervaardigde.
De boot werd verkocht voor slechts 5.000 euro, met inachtneming van het feit dat een oldtimer onderhoud vergt en dat onderdelen vervangen moeten worden om aan de behoeften van de opvarenden en aan de wetgeving te voldoen.
Misschien was het een miskoop door een onervaren zeiler. Interessant is echter dat op internet veel te lezen valt over mr. van der Meer, de architect van de Commodore uit het midden van de vorige eeuw.
De boot had ondertussen ongeveer drie jaar op het droogdok gelegen, netjes verpakt in dikke zware zeildoeken. Ze had enkel een 12V-systeem (huisbatterij en startbatterij) die opgeladen moest worden.
“De motor sloeg aan bij een eerste poging na 3 jaar stilstand.”
De eerste renovatiewerken omvatten:
Tijdens de werkzaamheden werd ontdekt dat de oude verf loodhoudend was en een typische oude geur verspreidde, vermengd met diesellucht vanwege een lekkende tank.
Na drie jaar stilstand moest de motor getest worden:
Een bijzonder detail: de motor heeft geen keerkoppeling maar gebruikt een systeem waarbij de stand van de schroefbladen verandert. Hierdoor blijft de motor altijd in dezelfde richting draaien.
Een probleem was echter dat de bediening verkeerd was gemonteerd:
Deze fout werd hersteld voordat de boot werd ingeschreven in België en een registratienummer kreeg.
In juni 2023 werd de boot klaargemaakt voor de overtocht van Woudsend naar Nieuwpoort:
De tocht verliep soepel tot de zeesluis van IJmuiden, waar het compleet misging:
Het plan om verder te varen werd opgegeven. De boot werd per vrachtwagen naar Nieuwpoort gebracht.
Na deze ervaringen begon de eigenaar te twijfelen over de motor:
Twee opties werden overwogen:
Een belangrijke vraag was:
“Tornen we met een elektromotor niet aan het historische karakter van de boot?”
Na veel overwegingen kwamen we tot de conclusie dat de oude dieselmotor vervangen moest worden, liefst door een elektromotor om het zeilen zo dicht mogelijk te benaderen – zelfs zonder zeil en tijdens het varen op kanalen.
Een zoektocht in de Nieuwpoortse haven bij diverse scheepswerven leverde weinig op.
De meesten hadden geen ervaring met het installeren van een elektromotor en voor sommigen zou het een leuk eerste project zijn. Bovendien waren de meeste werven volgeboekt voor de komende maanden.
Een speurtocht op internet bracht enkele oplossingen naar voren.
Bij het zoeken naar “elektromotor” en “scheepswerf” verscheen op Google direct een overzicht van bedrijven die deze ombouw uitvoeren.
Vooral – of beter gezegd uitsluitend – in Nederland. Daar is al behoorlijk veel ervaring opgebouwd.
De uiteindelijke selectie werd gebaseerd op verschillende factoren:
In de nazomer van 2023 stuurden we een e-mail naar diverse scheepswerven:
“Ik zoek een mogelijkheid om mijn boot te voorzien van een inboard elektromotor. Mijn boot is een Trewes Commodore 32 ft, gebouwd in 1968. Ze heeft nu een Sabb 1G 10 pk inboard motor, maar dit is ruim onvoldoende om de 7-ton wegende stalen boot vlot te manoeuvreren. Alhoewel het een zeilboot betreft, wil ik er graag ook kanalen mee bevaren en zou zo’n 6 uur moeten kunnen varen op één lading. Er zal hierbij ook een nieuwe schroefas en schroef moeten worden geplaatst (de huidige installatie is zonder keerkoppeling, maar met speciale verstelbare schroefbladen). Heeft u ervaring met deze ombouw en kunt u mij een richtprijs geven voor een dergelijk project?”
Van de verschillende scheepswerven kwam een Nederlandse partij met de meest overtuigende antwoorden en ervaring.
Ze boden een complete oplossing:
In oktober 2023 brachten we de Zeester naar Nederland voor de ombouw.
Het akkoord voor de ombouw werd eind november 2023 gesloten met de scheepswerf E-WERF.
De thuishaven van de Zeester is Nieuwpoort, maar E-WERF is gevestigd aan het Nieuwe Meer in Amsterdam (NL).
Gezien de bedenkelijke staat van de dieselmotor en mijn beperkte vaarkunsten, werd gekozen voor wegtransport naar Amsterdam.
Professionele hulp van “Transport Aertsen” werd ingeschakeld.
Het transport over de weg verliep rimpelloos.
De boot werd op Scheepswerf Rhebergen in Amsterdam op een bok geplaatst en de geplande ombouw kon beginnen.
Omdat E-WERF zelf geen ruimte had voor een kiel van 1,5 meter, werd de boot op locatie omgebouwd.
Zodra de boot vaarklaar was, werd deze doorgevaren naar de stelplaats van E-WERF voor verdere afwerking.
Het verwijderen van de oude dieselmotor was geen eenvoudige taak.
Nieuwe elektromotor geïnstalleerd
De keuze viel op een krachtige elektromotor, geschikt om rustig en geruisloos te varen.
Accupakket
Bij de demontage werd ontdekt dat de schroef niet in zijn geheel behouden kon blijven.
Dit systeem werd destijds met beton in de boot gegoten, waardoor het verwijderen een flinke klus zou worden.
Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ruimte onder de motor grondig schoon te maken en te schilderen met Primocon.
Na een halve eeuw had zich in de bilge behoorlijk wat vuil verzameld, inclusief schroevendraaiers.
Deze klus verliep uitzonderlijk vlot:
De installatie van de eerder genoemde elektrische onderdelen (zie VAREN, editie juni 2024) nam ongeveer vijf dagen in beslag met twee personen.
De ruimte die vroeger door de 80L-dieseltank werd ingenomen, is nu opgevuld met drie batterij-eenheden aan bakboord.
Een bijkomende batterij-unit werd aan stuurboord gemonteerd, samen met de MultiPlus.
Omdat de lithium-accu’s op 48V werken, was een aangepaste acculader nodig.
De lithiumbatterijen blijven in optimale conditie als ze op walstroom aangesloten zijn.
Belangrijke voordelen:
Het basale sluimerverbruik van de huidige installatie op de Zeester is 0,5A.
Bij het installeren van elektrische componenten in een natte omgeving is goede aarding essentieel, zowel:
Bij de initiële renovatie van de Zeester werd een galvanische isolator geïnstalleerd om de aarding van de walstroom te onderbreken, zodat deze niet meer aan de motor/romp vastzit.
Nu het oude motorblok verwijderd was, moest een nieuwe aarding worden aangelegd:
De installatie van de compacte elektromotor liet extra ruimte over, ondanks de:
Bij de ombouw werd de Bellmarine elektromotor geïnstalleerd, die veel compacter is dan de originele SABB 1G dieselmotor.
Boven de motor bleef voldoende ruimte over voor andere installaties, maar dit moest nog verder worden overwogen.
De eerste testvaart na de tewaterlating in januari 2024 was meteen een succes!
De werf E-WERF, gevestigd aan het Nieuwe Meer in Zuidwest-Amsterdam, is een ideale testbasis voor vaartochten.
Op E-WERF werkt een team van vier personen aan de ombouw van voornamelijk sloepen.
De werf is erg druk, omdat alle Amsterdamse boten voor 1 januari 2025 een elektromotor moeten hebben!
De ombouw van de Zeester was voor hen de eerste zeilboot, maar niet hun eerste 32-voets schip.
Dit gebrek aan gespecialiseerde scheepswerven zorgt ervoor dat veel booteigenaren wachten met de ombouw.
Momenteel proberen sommige werven klanten binnen te halen door de prijs als belangrijkste troef te gebruiken.
Dit rapport benadrukt dat:
De ombouw van de Zeester door E-WERF werd als zeer positief ervaren.
“Een dream-team!”
Bij het inschatten van de kostprijs voor de ombouw werd rekening gehouden met verschillende factoren.
Geen boot is hetzelfde maar desondanks kunnen wij door onze schat aan ervaring een goede inschatting maken van de te verwachten kosten. Het liefste staan wij u even persoonlijk te woord en leren wij uw wensen graag kennen. Aan de hand hiervan kunnen wij een offerte op maat maken waarna u bij het overhandigen van uw sleutels volledig door ons ontzorgd wordt.
Gebruik onze configurator voor een indicatie of neem even contact met ons op. U bent ook altijd van harte welkom om bij ons op de werf langs te komen en u rond te laten leiden.